Nazad      
             
     

POROCK

Ono što je Stravinski uradio sa paganskim ritualima u "Posvećenju Proleća", oni su uradili na svojoj drugoj ploči. Prizivanje smrti koja strpljivo čeka čitavu večnost. Ali, šta ja to pričam, ne smrti, ne. Zato što je ona od papira i vazduha i nestaje i mrvi se pred životom koji je ušao natrag u sebe a da nije morao. Pomislite kako je to biti svirep, a ipak tako anđeoski; tako životinjski pun sokova i možda besan, a da glas ume da prođe kroz sve to sečivom čistote. I zaroniti tako duboko u mulj koji se ne stidi da proguta kolevku ili dan i ne prezirati ga nimalo. Iz prethodnog, međutim, ne treba shvatiti da je ovde sve stav, bučan, preteći. Jer kada čujete prve tonove pesme ,,0na te... voli" prvo na šta pomislite upravo je rock'n'roll. The Doors klasik ,,Maggy M'Gill" i zlokobna "She's My Witch" onako kako je peva Tav Falco, zajedno. Bespoštednost gitarskih Soundgarden vizija, kao onomatopeja jezivih krikova iz Lavkraftovih planina ludila. A preko svega toga obožavanje svetlosti koja je krhka kao porcelan. Rečju BJESOVI iz Gornjeg Milanovca. Gornjeg Milanovca, hm?

 

INTERVJU: ZORAN MARINKOVIĆ, GORAN MARIĆ ("BJESOVI")

U osvit zadnjeg dana

ZORAN: Da, mi jesmo iz Milanovca i uvek kada je potrebno insistiramo na tome zbog razbijanja predrasuda u odnosu na "provinciju", inače se osećamo kao građani sveta. Jer 90% ljudi je stado, gde god da živi  marva za manipulisanje. Mi smo u onih 10% koje je rasuto po svim meridijanima.
GORAN: Srećnici će se prepoznati u tih 10 %
ZORAN: Smešno je što će se prepoznati barem njih 50%. Međutim, ta srazmera 90:10% se ponavlja tokom cele ljudske istorije i da nije bilo 10% koji govore  jezikom ljubavi, civilizaciju bi uništili ljudi koji govore jezikom mržnje.

"Borba" Zlojezikom.

Z: Da. Prvi put jedan samosvestan čovek...
G: Jedan samosvesni mladi Srbin...
Z: ... može shvatiti gde živi kada ode, recimo u vojsku.
G: Tamo ogroman broj ljudi teži za identifikacijom...
Z: Kompleks mrava u mravinjaku.
G: ... ali na nivou stada
Z: ... ili pčela u pčelinjaku.
G: ... ili ovaca u ovčinjaku. Veliki broj ima taj ovčji pogled.

"Borba" Hendrix, lan Curtis, Kurt Cobain.

G: Reč je o ljudima koji su doživeli nemogućnost komunikacije sa bližnjima.

"Borba" Sada mi pada na pamet onaj moto-citat iz Biblije o "demonima koji ulaze u krdo svinja", na početku knjige "Zli dusi" F. M. Dostojevskog. Ukoliko su drugačiji, osuđen si da u tebe uđe demon.

G: Navedeni Ijudi su komunicirali sa demonom u sebi, jer su ga prepoznali i priznali da postoji.
Z: Isto je rekao i Bela Hamvaš o Dostojevskom: ,,I sve do danas ostalo je otvoreno pitanje da li je Dostojevski samo otkrio demone o kojima piše, ili ih je pak sam dozvao. Ako ih je dozvao, Dostojevski je bio najveći zločinac sveta, ako ih je otkrio Dostojevski je bio najveći čarobnjak sveta. Ali je on rekao i čime se mogu zaustaviti demoni: ljubavlju, odricanjem, strpljenjem, pokornošću, samopregorom. Dostojevski je jedan od najvećih alhemičara, koji su ikada živeli: pokazao je đavolsku suštinu ljudskog života i pokazao je kako čovek može da pobedi đavola".

"Borba" Ta se dilema, mislim, u slučaju Fjodora Mihailoviča ne postavlja.

Z: Zato je Hamvaš i postavio tu dilemu, da bi afirmisao Dostojevskog... kao božjeg čoveka.
G: Kao najmoralnijeg čoveka. To je uostalom jedini književnik protiv kojeg ni zmijoliki Danil Harms nije  imao ništa.
Z: Sad, kad pričamo o Hendrixu i ostalima, oni su u stvari moderni sveci.
G: Neće ih priznati nijedna Crkva.
Z: Da, ali su sigurno bili religiozniji od svih tih "vernika". Oni su bukvalno dali svoje živote za nas.
G: Njihova smrt je upozorenje.
Z: Posle svake Nirvanine pesme čovek može da se ubije.
G: Isto kažu i za naš drugi album.
Z: Cobain se iskupio svojim samoubistvom, a mi poslednjom pesmom na materijalu.

"Borba"  Ha! Zašto? Od čega?

G: Poslednja pesma predstavlja naznaku drugačijeg razvoja.
Z: Sa zadnjom pesmom... ona je kao timeout do ere Vodolije.
G: Do povratka humanizma, ljubavi, tolerancije medu ljudima.
Z: Do Hristovog drugog i konačnog dolaska (barem se nadamo).

"Borba"  Neće li biti kao sa Domanovićevim Kraljevićem Markom ,,po drugi put među Srbima"?

Z: Neće, zbog toga,što mi ako već nismo zagazili u Apokalipsu, onda ćemo je sigurno dočekati.
G: Ona ne mora da bude kao iz Coppolinih filmova. Raspad morala je najveća apokalipsa čiji smo svedoci.
Z: Oni koji prežive apokalipsu učiniće to veličinom svog duha. To su ljudi koji danas potpuno svesno u prevozu ustaju starijim osobama, trudnicama, nemoćnim licima.
G: Ljudi koji svoje đubre bacaju pravo u  kantu.
Z: To je to pročišćenje. Ne mora žrtva biti veličanstvena. Treba izdržati, jer vreme Demonu ističe, za mnoge već kasno je i zato raduj se.  ako već nisi ruke uprljao.
G: Ne, ne, već  "hodaj u tišini >  kao što kaže Curtis. Samo hodaj.

"Borba"  Uspravno?

G: Savesno.
Z: Moraš biti samom sebi sudija.
G: Ne želimo da, kako reče Džoni Štulić, "ljude provedemo kroz devet svetova, a onda ih vratimo odbačene kao mrtve haringe".
Z: Jer što bi rekao naš prijatelj Saša Vujović, "samo mrtve ribe plivaju niz reku".

"Borba"  A ko pliva uz reku?

Z: Lososi.
G: Somovi. U stvari treba stajati pored reke. I kao Sidarta pitati je: "Reci nam, reko, reci...".
Z: To je bio "duhoviti intermeco".

Zorica Kojić